27 Απρ 2011

Το Top 5 Ικανοτήτων Νίντζα που έχουν οι Λογοθεραπευτές!

 
Οι περισσότεροι άνθρωποι, όταν ακούν τη λέξη "νίντζα", φαντάζονται τους Power Rangers, τα Χελωνονιντζάκια ή απίστευτα γρήγορους ανθρώπους που φορούν ολόσωμες μαύρες φόρμες και μάσκες. Μαντέψτε!! Όταν εγώ ακούω να μιλούν για ένα άτομο με δεξιότητες ninjutsu (η ιαπωνική πολεμική τέχνη που χαρακτηρίζεται από κρυφές κινήσεις και καμουφλάζ), το πρωτο πράγμα που  έρχεται στο μυαλό μου είναι... ένας λογοθεραπευτής! Παρακάτω είναι τα 5 επικρατέστερα χαρακτηριστικά νίντζα που έχουν όλοι οι λογοθεραπευτές:


5. Ταχύτητα

  •  Καταλαβαίνουμε ότι ο χρόνος μας είναι περιορισμένος κι έτσι αξιοποιούμε κάθε λεπτό της συνεδρίας μας. Είμαστε γρήγοροι και δεν αφήνουμε στιγμή να πάει χαμένη. Ένας λογοθεραπευτής έχει την ικανότητα να μεταδώσει στον πελάτη του πολύτιμες πληροφορίες εβδομάδων μέσα σε μία τριαντάλεπτη συνεδρία. Αυτό βοηθά στο να γίνουν οι ασθενείς μας κάτοχοι μαύρης ζώνης στην επικοινωνία!!

4. Δύναμη

  • Συνεχώς ακούω ότι η γλώσσα είναι ένας από τους πιο δυνατούς μύες του σώματος.  Σύμφωνα με αυτό, οι λογοθεραπευτές είναι επιφορτισμένοι με το να "δαμάσουν" τη γλώσσα του ασθενή τους ώστε εκείνος να μπορέσει να προφέρει το φώνημα-στόχο σωστά. Θεωρητικά δηλαδή, παλεύουμε εκούσια με τον πιο δυνατό μυ του σώματος καθημερινά και ποτέ δεν τραυματιζόμαστε. (Τύφλα να'χει ο Chuck Norris!!! Χα!)

3. Σθένος

  •  Τα παιδιά σήμερα είναι τόσο συνηθισμένα στην άμεση ικανοποίηση των αναγκών τους που παλεύουν με την αναμονή για οτιδήποτε. Μερικές φορές οι ασθενείς μας δε σημειώνουν πρόοδο αμέσως, όμως εμείς ποτέ δεν εγκαταλείπουμε αυτούς ή τη θεραπεία. Πάντοτε ενημερώνουμε τους ασθενείς ή τους γονείς ότι θα είμαστε παρόντες όσο χρόνο χρειαστεί. Οι λογοθεραπευτές, όπως και οι νίντζα, είναι υπομονετικοί, ψύχραιμοι, έχουν κατανόηση και είναι αφοσιωμένοι στον στόχο τους.

2. Τεχνικές

  •  Οι νίντζα έχουν σπαθιά και πετούν μεταλλικά αστέρια αλλά στην πραγματικότητα ΔΕΝ τα χρειάζονται για να είναι αποτελεσματικοί. Το ίδιο και οι λογοθεραπευτές, διαθέτουμε τόνους θεραπευτικό υλικό αλλά ΔΕΝ το χρειαζόμαστε για να κάνουμε φοβερή θεραπεία. Προσαρμοζόμαστε σε κάθε κατάσταση και είμαστε οπλισμένοι με άπειρες επιλογές και ιδέες για αποτελεσματική θεραπεία.

1. Εξυπνάδα

  • Οι νίντζα είναι εκπαιδευμένοι να χειρίζονται πολλά και διαφορετικά όπλα και να εξασκούν την τέχνη τους παντί καιρώ και πάση ώρα (στη βροχή, στο σκοτάδι, στο δέντρο κλπ). Η ποικιλία κάνει τους έξυπνους! Είμαστε εκπαιδευμένοι να αξιολογούμε, να διαγνώσκουμε, να θεραπεύουμε και να βοηθούμε στην πρόληψη διαταραχών που σχετίζονται με την ομιλία, τη γλώσσα, την αντίληψη - επικοινωνία, τη φωνή, την κατάποση, τη ροή. Σε μία μόνο ημέρα μπορεί να δουλέψουμε με ασθενείς προσχολικής ηλικίας, εφήβους και ηλικιωμένους. Η παροχή υπηρεσιών σε ένα τόσο ευρύ φάσμα ασθενών απαιτεί προσοχή στη λεπτομέρεια και έντονη συγκέντρωση.

Όπως καταλαβαίνετε, ένας νίντζα δεν είναι απαραίτητο να φορά μαύρα, να πέφτει από το ταβάνι και να κομματιάζει τα πάντα στο δωμάτιο. Ο όρος "νίντζα" ταιριάζει γάντι και σε έναν λογοθεραπευτή. Έτσι, την επόμενη φορά που θα σας ρωτήσουν τι δουλειά κάνετε, μπορείτε να απαντήσετε: "Είμαι ένας νίντζα του λόγου!!!"
Τώρα έχετε και αποδείξεις...!!!



Μετάφραση:
Ευαγγελία Δ. Σούπη
Λογοθεραπεύτρια
Κομνηνών 39 και Χασιώτη
Ιωάννινα
evageliasoupi@gmail.com

8 Απρ 2011

Τι είναι οι διαταραχές σίτισης και κατάποσης;

via pixabay.com

Τι είναι οι διαταραχές σίτισης και κατάποσης;
 

Οι διαταραχές σίτισης περιλαμβάνουν προβλήματα στη συγκέντρωση της τροφής και στην διαδικασία του θηλασμού, της μάσησης και της κατάποσης. Για παράδειγμα, ένα παιδί που δεν μπορεί να πάρει το φαγητό και να το βάλει στο στόμα του ή δεν μπορεί να κλείσει επαρκώς τα χείλη ώστε να εμποδίσει την τροφή να τρέξει έξω από το στόμα, μπορεί να παρουσιάζει μία διαταραχή σίτισης. Οι διαταραχές κατάποσης, που ονομάζονται και δυσφαγία, μπορεί να εμφανιστούν σε διαφορετικά στάδια της διαδικασίας κατάποσης:
Στοματική φάση - θηλασμός, μάσηση και μεταφορά της τροφής στο λαιμό
Φαρυγγική φάση - έναρξη κατάποσης, πίεση της τροφής προς τα κάτω στο λαιμό και κλείσιμο του αεραγωγού ώστε να εμποδιστεί η εισχώρηση τροφής ή υγρών στο λάρυγγα (εισρόφηση) ή να προληφθεί ο πνιγμός
Οισοφαγική φάση - χαλάρωση και σφίξιμο των ανοιγμάτων στο ανώτερο και κατώτερο σημείο του σωλήνα σίτισης του λαιμού (οισοφάγος) και πίεση της τροφής από τον οισοφάγο στο στομάχι.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ή τα συμπτώματα των διαταραχών σίτισης και κατάποσης στα παιδιά;
Τα παιδιά με προβλήματα σίτισης και κατάποσης παρουσιάζουν μία ποικιλία συμπτωμάτων. Ωστόσο δεν εντοπίζονται όλα τα χαρακτηριστικά και τα συμπτώματα σε κάθε παιδί. Τα παρακάτω είναι σημάδια και συμπτώματα προβλημάτων σίτισης και κατάποσης σε πολύ μικρά παιδιά:
· έκταση ή κάμψη του σώματος κατά τη σίτιση
· ευερεθιστότητα ή μη εγρήγορση κατά την σίτιση
· άρνηση τροφής ή υγρών
· αδυναμία πρόσληψης τροφών διαφορετικής υφής (π.χ. μόνο πολτοποιημένες τροφές ή τραγανά δημητριακά)
· μεγάλη διάρκεια γευμάτων (π.χ. περισσότερο από 30 λεπτά)
· δυσκολία στη μάσηση
· δυσκολία στο μητρικό θηλασμό
· βήχας ή εμετός κατά τη διάρκεια των γευμάτων
· υπερβολική σιελόρροια ή τροφόρροια από το στόμα ή τη μύτη
· δυσκολία συντονισμού αναπνοής με σίτιση και πόση
· αυξημένες ενδείξεις πνιγμού κατά τη διάρκεια των γευμάτων
· υγρή ή βραχνή ποιότητα φωνής
· συχνά φτυσίματα ή έμετοι
· συχνές πνευμονίες ή αναπνευστικές λοιμώξεις
· μικρότερη του κανονικού αύξηση βάρους ή ανάπτυξη

Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, τα παιδιά μπορεί να κινδυνεύουν από:

· αφυδάτωση ή φτωχή διατροφή
· εισρόφηση (τροφές ή υγρά περνούν στον αεραγωγό) ή διείσδυση
· πνευμονία ή επαναλαμβανόμενες λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού που μπορεί να οδηγήσουν σε χρόνια πνευμονοπάθεια
· αμηχανία ή απομόνωση σε κοινωνικές περιστάσεις που περιλαμβάνουν φαγητό

Πώς γίνεται η διάγνωση στις διατραχές σίτισης και κατάποσης;

Εάν υποψιάζεστε ότι το παιδί σας έχει κάποια δυσκολίες όταν τρώει, ενημερώστε αμέσως τον παιδίατρό σας. Ο παιδίατρος θα εξετάσει το παιδί και θα εντοπίσει πιθανές αιτίες των δυσκολιών, συμπεριλαμβανομένου της παρουσίας παλινδρόμησης ή μεταβολικών διαταραχών. Ένας λογοθεραπευτής με ειδίκευση στην αντιμετώπιση διαταραχών σίτισης και κατάποσης παιδιών μπορεί να αξιολογήσει το παιδί και:
· να συμπληρώσει το ιατρικό και αναπτυξιακό ιστορικό του παιδιού και να καταγράψει τα συμπτώματα
· να ελέγξει τη δύναμη και και την κινητικότητα των μυών που συμμετέχουν στην κατάποση
· να παρατηρήσει το παιδί κατά τη διάρκεια του γεύματος ώστε να ελέγξει τη στάση του σώματός του, τη συμπεριφορά του και τις κινήσεις του στόματός του όταν τρώει και πίνει
· να παραπέμψει για ειδικές εξετάσεις, εάν κριθεί απαραίτητο, για την αξιολόγηση της κατάποσης, όπως:

-ακτινοσκόπιση με κατάποση σκιαγραφικού μέσου - το παιδί τρώει φαγητό ή πίνει υγρό με βάριο και η διαδικασία κατάποσης εμφανίζεται σε μορφή ακτινογραφίας

-ενδοσκόπιση (λαρυγγοσκόπιση) - ένα φωτιζόμενο ινοσκόπιο εισέρχεται από τη μύτη του παιδού και η διαδικασία κατάποσης παρατηρείται από μία οθόνη

Ο λογοθεραπευτής μπορεί να ενεργεί ως μέλος μίας διεπιστημονικής ομάδας. Άλλα μέλη της μπορεί να είναι:

  • εργοθεραπευτής
  • φυσιοθεραπευτής
  • γιατρός ή νοσηλευτής
  • διαιτολόγος ή διατροφολόγος
  • αναπτυξιολόγος

Η στάση του σώματος του παιδιού σας, η ικανότητα να φάει μόνο του, η κατάσταση της υγείας του και η διατροφή του θα εξεταστούν από την ομάδα. Στη συνέχεια η ομάδα θα συστήσει τον τρόπο που θα βελτιώσετε τη σίτιση και την κατάποση του παιδιού σας.

Τι είδους θεραπευτική αντιμετώπιση προσφέρεται σε παιδιά με διαταραχές σίτισης και κατάποσης;
Η θεραπεία ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό ανάλογα με τα αίτια και τα συμπτώματα του προβλήματος κατάποσης. Με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης σίτισης και κατάποσης, ο λογοθεραπευτής ή η διεπιστημονική ομάδα μπορεί να συστήσουν κάποια από τα παρακάτω:
· ιατρική παρέμβαση (π.χ. φάρμακα για την παλινδρόμηση)
· άμεση θεραπεία σίτισης διαμορφωμένη να καλύπτει τις ανάγκες του ατόμου
· διατροφικές αλλαγές (π.χ. διαφορετικές τροφές, προσθέτοντας θερμίδες στο φαγητό)
· αύξηση αποδοχής των νέων τροφών και υφών
· θερμοκρασία φαγητού και αλλαγές στην υφή τους
· αλλαγές στην στάση ή θέση του σώματος
· τεχνικές διαχείρησης συμπεριφοράς
· παραπομπή σε άλλους επαγγελματίες, όπως ψυχολόγο ή οδοντίατρο

Εάν συστηθεί θεραπεία σίτισης με λογοθεραπευτή, η παρέμβαση μπορεί να εστιάσει στα παρακάτω:
· ενδυνάμωση των μυών του στόματος
· αύξηση της κινητικοτητας της γλώσσας
· βελτίωση της μάσησης
· αύξηση ανεκτικότητας διαφορετικών τροφών και υγρών
· βελτίωση του θηλασμού και/ ή της ικανότητας πόσης
· συντονισμός του προτύπου θηλασμός-κατάποση-αναπνοή (για βρέφη)
· μεταβολή της υφής των τροφών και της πυκνότητας των υγρών ώστε να διασφαλιστεί η ασφαλής κατάποση

Μετά από την αξιολόγηση, οι γονείς ή οι φροντιστές του παιδιού μπορούν:


· να κάνουν ερωτήσεις για να κατανοήσουν τα προβλήματα σίτισης και κατάποσης
· να βεβαιωθούν ότι κατανοούν το θεραπευτικό πρόγραμμα
· να ξεκινήσουν το θεραπευτικό πρόγραμμα
· να ακολουθήσουν τις προτεινόμενες τεχνικές στο σπίτι και στο σχολείο
· να ενημερώσουν οποιονδήποτε ασχολείται με το τάισμα του παιδιού για τα προβλήματα σίτισης και κατάποσης και για το θεραπευτικό πλάνο
· να ενημερώνουν τον λογοθεραπευτή τους ή την ομάδα σχετικά με το τι έχει ή δεν έχει αποτέλεσμα στο σπίτι


Πηγή: www.asha.org

 Ευαγγελία Δ. Σούπη
Λογοθεραπεύτρια
Κομνηνών 39 και Χασιώτη
Ιωάννινα
evageliasoupi@gmail.com

29 Μαρ 2011

Μάθετε για τη δυσλεξία...

  Η δυσλεξία είναι μία ειδικη μαθησιακή δυσκολία νευρολογικής προέλευσης. Τα προβλήματα των παιδιών με δυσλεξία προέρχονται κυρίως από τη δυσχέρια στην επεξεργασία των ήχων της ομιλίας μέσα στις λέξεις και στη σύνδεση μεταξύ των ήχων αυτών και των γραμμάτων. Υπάρχει δηλαδή ένα έλλειμμα στη φωνολογική επεξεργασία της γλώσσας το οποίο συχνά είναι άσχετο με τις υπόλοιπες γνωστικές ικανότητες καθώς και με την ποιότητα της εκπαίδευσης του παιδιού.

  Ο επίσημος ορισμός που δίνεται από το IDA (International Dyslexia Association) είναι ο εξής: "Η δυσλεξία είναι μία διαταραχή με νευροβιολογική βάση, συχνά κληρονομική, η οποία εμποδίζει την κατάκτηση της γλώσσας. Διαφέρει σε σοβαρότητα από άτομο σε άτομο και εκδηλώνεται με δυσκολίες στην αντίληψη και έκφραση της γλώσσας, ιδιαίτερα στη φωνολογική επεξεργασία, στην ανάγνωση και στη γραφή, στην ορθογραφία και μερικές φορές στην αριθμητική. Η δυσλεξία δεν είναι αποτέλεσμα έλλειψης κινήτρων, αισθητηριακών δυσλειτουργιών και ανεπαρκών εκπαιδευτικών και περιβαλλοντικών ευκαιριών, αλλά μπορεί να συνυπάρχει με τα παραπάνω. Αν και η δυσλεξία διαρκεί καθ' όλη τη ζωή του ατόμου, τα άτομα με δυσλεξία συχνά ανταποκρίνονται με επιτυχία σε έγκαιρη και κατάλληλη παρέμβαση."

Η δυσλεξία δεν προκαλείται από
  • κακή ανατροφή ή έλλειψη εκπαιδευτικών ευκαιριών
  • φτωχή εκπαίδευση ή λανθασμένη διδασκαλία ανάγνωσης
  • περιβαλλοντικούς παράγοντες
  • οπτικά ή ακουστικά προβλήματα
  • έλλειψη κινήτρων

Γενικά δεδομένα
  • Στην Ελλάδα η δυσλεξία απαντάται περίπου στο 8% του πληθυσμού
  • Στις ΗΠΑ το ποσοστό αυτό κυμαίνεται από 5-17%
  • Πολλά παιδιά με δυσλεξία δε λαμβάνουν ειδική εκπαίδευση
  • Η δυσλεξία επηρεάζει ανθρώπους σε όλον τον κόσμο
  • Η δυσλεξία είναι μία μόνιμη κατάσταση. Ωστόσο, η αντιμετώπιση μπορεί να ωφελήσει σε μεγάλο βαθμό την ικανότητα ανάγνωσης και γραφής
  • Αντίθετα με αυτό που πολλοί άνθρωποι πιστεύουν, τα παιδιά με δυσλεξία δε βλέπουν τα γράμματα ανάποδα. Οι αντιστροφές των γραμμάτων (ε/3) καθώς και τα λάθη στην κατεύθυνση και στη σειρά των γραμμάτων στις λέξεις (μόνος/ νόμος) είναι κοινά σε μικρά παιδιά με ή χωρίς δυσλεξία, αλλά μπορεί να αποτελούν σύμπτωμα δυσλεξίας εάν συνεχίζονται σε μεγαλύτερες ηλικίες.
  • Η δυσλεξία είναι το ίδιο συχνή σε αγόρια και κορίτσια, αν και διαγιγνώσκεται συχνότερα στα αγόρια.
  • Η δυσλεξία συγκεντρώνει πολλά χαρακτηριστικά. Παρ' όλα αυτά, κάθε άτομο έχει τις δικές του ικανότητες και αδυναμίες, και οι αδυναμίες αυτές μπορεί να ποικίλλουν σε βαρύτητα.
  • Η πρώιμη εντόπιση και παρέμβαση (όταν το παιδί φοιτά στην τελευταία τάξη του νηπιαγωγείου) είναι η πιο αποτελεσματική πρόληψη των προβλημάτων ανάγνωσης
  • Η έρευνα έχει δείξει ότι με κατάλληλη πρώιμη παρέμβαση, το 75-90% των παιδιών που ανήκουν στην ομάδα κινδύνου μπορούν να ξεπεράσουν πολλές από τις δυσκολίες και να βελτιώσουν τις δεξιότητες ανάγνωσης.
  • Παρ' όλο που η πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση είναι ο καλύτερος δρόμος για την επιτυχία, τα περισσότερα παιδιά διαγιγνώσκονται στο Δημοτικό, και μάλιστα στις μεσαίες τάξεις.
  • Πολλά παιδιά, έφηβοι, ενήλικες με μέσης βαρύτητας δυσλεξία δε διαγιγνώσκονται ποτέ. Πολλοί γίνονται "θύματα" του εκπαιδευτικού συστήματος και δε λαμβάνουν την ειδική θεραπεία που χρειάζονται για να οικοδομήσουν την ικανότητα ανάγνωσης. Η αποκατάσταση είναι πιο δύσκολη όσο το άτομο μεγαλώνει αφού πρέπει να γίνει πιο εντατικά με στόχο να ξεπεραστούν χρόνια δυσκολιών. Ωστόσο ποτέ δεν είναι αργά για κάποιον με δυσλεξία να βελτιώσει τις ικανότητές του.
  • Η δυσλεξία δεν είναι ένα αναπτυξιακό πρόβλημα που τελικά θα υποχωρήσει. Το να περιμένει κανείς για να παρέμβει, δεν ωφελεί το παιδί. Τα παιδιά 5 ετών με πιθανά μελλοντικά προβλήματα, μπορούν να εντοπιστούν μέσω αξιόπιστων τεστ. Μόλις διαγνωστούν, μπορούν να ενταχθούν σε πρώιμη παρέμβαση.
  • Η δυσλεξία, καθώς και άλλες μαθησικές δυσκολίες μπορεί να συνυπάρχουν με καταστάσεις ή διαταραχές όπως προβλήματα λόγου και ομιλίας ή διάσπαση προσοχής/ υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ), που απαιτούν επιπλέον θεραπεία.
  
Ευαγγελία Δ. Σούπη
Λογοθεραπεύτρια
Κομνηνών 39 και Χασιώτη
Ιωάννινα
evageliasoupi@gmail.com
 Βιβλιογραφία: 
  1. Πολυχρόνη Φ., Χατζηχρήστου Χ., Μπίμπου Ά., (2006). Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες-Δυσλεξία-Ταξινόμηση, αξιολόγηση και παρέμβαση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
  2. Rief S., Stern J., (2010). The dyslexia checklist, A practical reference for parents and teachers. USA: Jossey-Bass A Wiley Imprint

9 Μαρ 2011

Όταν τα άλογα θεραπεύουν

 


γράφει ο Απόστολος Μαυρομάτης
Λογοθεραπευτής, Ειδικός Θεραπευτικής Ιππασίας-
Παιδαγωγικής Ιπποθεραπείας










«Η ιππασία μετατρέπει εμένα και το άλογο μου σε μία οντότητα, γεμίζω με ευγνωμοσύνη προς την ζωή, προς τα απλά πράγματα και αισθήματα, όπου η αντοχή και η υπομονή κάποτε μας
ανταμείβουν...»

Λίζ Αρτέλ

Χωρίς τα άλογα η ιστορία του κόσμου θα ήταν πολύ διαφορετική. Ο Ξενοφών υποστηρίζει πως «η εξωτερική εμφάνιση του αλόγου είναι ό,τι πιο όμορφο για την εσωτερικότητα του ανθρώπου». Ο Ιπποκράτης σύστηνε ιππασία για άτομα που υπέφεραν απο αυπνία, όπως και ο Ασκληπιάδης πρότεινε ιππασία για θεραπεία ατόμων με επιληψία και διάφορες περιπτώσεις παράλυσης ή πάρεσης.


5 Μαρ 2011

Απλές Συμβουλές για να Ενισχύσετε τη Γλωσσική Ανάπτυξη του Παιδιού σας


Οι δεξιότητες επικοινωνίας του νεογέννητου, ακόμη και του αναπτυσσόμενου εμβρύου το τελευταίο τρίμηνο της κύησης μπορούν και εντοπίζονται πλέον από τις έρευνες των επιστημών που σχετίζονται με το παιδί. Οι γονείς έχουν την τάση να επικεντρώνουν κυρίως στη σωματική ανάπτυξη του παιδιού όπως μεγαλώνει. Βεβαίως η σωματική ανάπτυξη είναι πολύ σημαντική όπως σπουδαίες είναι και οι δεξιότητες επικοινωνίας. Στην πραγματικότητα, αυτοί οι δύο τομείς ανάπτυξης είναι άμεσα αλληλοεξαρτώμενοι για ένα παιδί.
 Παρακάτω παρουσιάζονται δέκα μικρές τεχνικές που μπορείτε να εφαρμόσετε ώστε να βοηθήσετε τη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού σας στη νηπιακή ηλικία.
1. Βλεμματική επαφή
Όταν επικοινωνείτε με το παιδί σας, κοιτάτε το πρόσωπο και τα μάτια του όσο συχνότερα μπορείτε. Αυτό βοηθά το παιδί να μάθει ότι είναι σωστό να κοιτά τους ανθρώπους όταν επικοινωνεί. Το παιδί μαθαίνει πολλά για εσάς μέσα από εκφράσεις προσώπου και αποκτά δεξιότητες άρθρωσης βλέποντας τις κινήσεις του στόματός σας.

2. Εναλλαγή σειράς
Μιλήστε στο παιδί σας και μετά κάνετε παύση για να του δώσετε την ευκαιρία να εκφραστεί. Αυτή η δεξιότητα μπορεί να κατακτηθεί και κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, χρησιμοποιώντας αντικείμενα και παιχνίδια.

3. Δώστε χώρο στο παιδί σας
Όταν το παιδί προσπαθεί να επικοινωνήσει μαζί σας και γνωρίζετε τι θέλει, δώστε του μία στιγμή πριν καλύψετε την ανάγκη του αυτόματα. Αυτό θα του δώσει την ευκαιρία να εκφωνίσει (έστω και μωρουδιακά), να δείξει ή να προσπαθήσει να πει μία λέξη.

4. Δώστε στο παιδί επιλογές...
...και μετά αφήστε το να εκφράσει την επιλογή του δείχνοντας, εκφωνώντας ή δοκιμάζοντας να πει μία λέξη. Το αίσθημα αυτοπεποίθησης που αποκτά το παιδί εκφράζοντας την επιλογή του δομεί τη βάση για περισσότερη εξερεύνηση του εκφραστικού λόγου.


5. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να ακολουθεί οδηγίες
Ξεκινήστε από απλά αιτήματα που περιλαμβάνουν ένα στοιχείο, όπως "χαμόγελο" ή "φιλί". Έπειτα, όταν το παιδί μπορεί να χειριστεί εύκολα τις εντολές με ένα στοιχείο, αυξήστε σε δύο, όπως "Φέρε τη μπάλα", "Πιάσε τη μύτη" κλπ.

3 Μαρ 2011

Η Αλφαβήτα δίχως ρο

 Η Αλφαβήτα δίχως ρο

«Τι καλά που θα 'ταν να μην είχε η αλφαβήτα γο!» σκέφτεται η Κατερίνα που δεν μπορεί να πει σωστά το ρο.
Αλφαβήτα δίχως ρο
το κεφάλι σου ξερό.
Αλφαβήτα δίχως ρο
πού θα βρεις Κατερινιώ;
Πες τρομπόνι και τριζόνι
να γλιτώσεις το καψόνι.

[...] Γελούσαν και διασκέδαζαν τα παιδιά της γειτονιάς και καθόλου δεν τα ένοιαζε αν έκαναν σε κάποιον κακό. Η μικρή Κατερίνα το 'βαζε στα πόδια και κρυβόταν στο σπίτι της. Κι ούτε να παίζει με τα γειτονοπούλα ήθελε ούτε να μιλάει. Κλειστό το κρατούσε όλη τη μέρα το στόμα της γιατί πολύ πολύ ντρεπόταν που μιλούσε ψευδά.

1 Μαρ 2011

Άρθρο της Beatriz Padovan για τις ασκήσεις στόματος

SECOND ARTICLE (On oral exercises)


This article has been taken from an explanatory leaflet given on the First International Speech Therapy Congress of Guadalupe (French Caribbean) on March 96, with extracts from the Author's talk  on this Congress.


MYOFUNCTIONAL OROFACIAL THERAPY - PADOVAN METHOD
(NEUROFUNCTIONAL REORGANIZATION)

         A system of therapy for improving nasal breathing, sucking ability, chewing, swallowing, speech and orofacial muscle function is described. The therapeutic exercises do not require conscious co-operation therefore they can be used with very young or handicapped Patients. New strategies for helping Patients overcome negative oral habits are detailed.
          Human beings use their mouth for different functions:
          FUNCTIONS OF NUTRITION - Respiration, Suction, Mastication and Deglutition. These functions are vital to human beings and are called Vegetative-Reflex Functions (VRF).
          FUNCTIONS OF RELATIONSHIP or OF COMMUNICATION- these functions include:
 Significant mimic
 Speech
          MORPHOGENETIC FUNCTION - this mouth’s function concerns the shape of the dental arches.

Άρθρο της Beatriz Padovan για τις ασκήσεις σώματος

FIRST ARTICLE (on the corporal exercises)

 

NEUROFUNCTIONAL REORGANISATION

(Padovan’s Method)

"The most beautiful thing a man can experience is the mysterious. This is the one fundamental emotion that lies within every art and science."
EINSTEIN

We intend to talk about very simple and well-known things. They are simple because they belong to Nature and because we know them atavistically.

If we sow a bean seed in an adequate environment we can foresee what will happen: it will sprout, grow with its very own characteristics and it will, finally, develop pods, inside which we may find identical seeds to the one we previously sow. It all happens because each seed contains a well determined genetic programme.

         Every living being follows this path. We can thus easily predict what will happen during its evolution. This idea can also be applied to human beings: when a baby is born, we can tell beforehand that in the future it will reach the characteristics of an adult, be it a man or a woman. It all seems so natural that we don’t even notice these miracles unfolding right in front of us, day after day! A blooming flower bud; an ovenbird building its house without ever being taught to do so; a child experimenting with its first steps! In each and every living being there’s always some changing occurring.

         In human beings these changes also happen, right from the moment of its generation up to the time of his death. That is what we call development, whether it is of a motor, linguistic, intellectual or even emotional origin. Even in our personality these changes do occur, depending on our experiences and on what we learn. The fact that we eventually reach adulthood does not necessarily mean that we ever stop developing... We are constantly changing, whether we like it or not, thanks to Nature’s wise set of rules!

28 Φεβ 2011

Μέθοδος Padovan (Νευρολειτουργική Αναδιοργάνωση)

Νευρολειτουργική Αναδιοργάνωση



Η μέθοδος βασίζεται στη Θεραπεία Νευρολογικής Αναδιοργάνωσης που αναπτύχθηκε στη Φιλαδέλφια την δεκαετία του ΄50 απο τον νευρολόγο και νευροχειρούργο Temple Fay. Επίσης βασίστηκε στις διδαχές του Rudolf Steiner, ενός Γερμανού φιλοσόφου και παιδαγωγού, καθώς και στις μελέτες και παρατηρήσεις που έκανε η Beatriz Padovan, λογοθεραπεύτρια και παιδαγωγός.Στην αρχική θεραπεία, η Padovan πρόσθεσε τη δική της μέθοδο Μυοθεραπείας και Επανεκπαίδευσης των Στοματικών Λειτουργιών*.Η μέθοδος που ανέπτυξε συνίσταται στα εξής:
  • Ασκήσεις σώματος, προσαρμοσμένες από τη Μέθοδο Νευρολογικής Αναδιοργάνωσης του Rudolf Steiner και συμπληρωμένες από την ίδια την Padovan
  • Στοματο-προσωπικές ασκήσεις από τη μέθοδο της Padovan για την Μυοθεραπεία και Επανεκπαίδευση των Στοματικών Λειτουργιών

Νευρολογική οργάνωση και αναδιοργάνωση

Η νευρολογική οργάνωση είναι μία δυναμική και σύνθετη, ωστόσο φυσιολογική διαδικασία που οδηγεί στην ωρίμανση του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος, κάνοντας τον ασθενή ικανό να αναπτύξει πλήρως το γενετικό δυναμικό του και έτοιμο να κατακτήσει όλες τις φυσικές του δεξιότητες, συμπεριλαμβανομένου της μετακίνησης, της ομιλίας και της σκέψης. Η Νευρολογική Οργάνωση, που μπορεί απλά να οριστεί ως Οντογενετική Ανάπτυξη, απαρτίζεται από τις φάσεις της φυσιολογικής ανάπτυξης του ανθρώπου (ρολάρισμα, ερπυσμός, μπουσούλημα κλπ.). Αυτές οι φάσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικές κατά τη διαδικασία απόκτησης κατάλληλης σωματικής δομής και πλευρίωσης (ονομασία που δίνεται στην ωρίμανση του κεντρικού νευρικού συστήματος), κάνοντας τον ασθενή ικανό να ελέγξει το σώμα του πλήρως. Με άλλα λόγια να καταστεί ικανός να κάνει όλες τις κινήσεις που χρειάζεται, εκούσιες ή μη.


Η νευρολογική Αναδιοργάνωση συνίσταται στην αναβίωση όλων αυτών των φυσιολογικών φάσεων του ανθρώπου. Με αυτόν τον τρόπο συμπληρώνει ενδεχόμενα κενά που απέμειναν από την αρχική νευρολογική οργάνωση.

Βάδιση-Ομιλία-Σκέψη

Όταν η διαδικασία της νευρολογικής οργάνωσης αφήνει κάποιες ατέλειες κατά την ανάπτυξη, είναι δυνατό, μέσω της Νευρολογικής Αναδιοργάνωσης, να επιβληθούν οι φυσιολογικές κινήσεις κάθε φάσης. Η μέθοδος χρησιμοποιεί συγκεκριμένες ασκήσεις σχεδιασμένες να μιμούνται τη διαδικασία ΒΑΔΙΣΗΣ, ακόμη από τις πρώτες κινήσεις μέχρι να κατακτηθεί η όρθια θέση, επιτρέποντας στο άτομο να αποκτήσει έλεγχο του χώρου με ρυθμό και ισορροπία.


Δουλεύοντας την εξέλιξη της βάδισης, οδηγούμαστε στη διαδικασία ΟΜΙΛΙΑΣ, που δουλεύεται επίσης χρησιμοποιώντας ασκήσεις για την επανεκπαίδευση των αντανακλαστικών - αρχέγονων στοματικών λειτουργιών (αναπνοή, θηλασμός, μάσηση και κατάποση). Βοηθώντας τον ασθενή να βελτιώσει τον τρόπο που εκφράζει τα συναισθήματά του (ψυχο-συναισθηματική ισορροπία), στην πραγματικότητα δουλεύουμε με τη διαδικασία ΣΚΕΨΗΣ, καθώς και με συγκεκριμένες περιοχές της οπτικο-ακουστικής αντίληψης (προσοχή, διάκριση, ανάλυση, σύνθεση) και τις αναπτυξιακές διεργασίες της ομιλίας, της αυθόρμητης γλώσσας (ευχέρεια και ρυθμός) και της ανάγνωσης και γραφής.


*Δημοσιεύτηκε πρώτη φορά το 1976 στο περιοδικό 'Revista Ortodontia', Sγo Paulo, vol. 9, Ns. 1 e 2, Jan/Apr, υπό τον τίτλο "Reeducaηγo Mioterαpica nas Pressυes Atνpicas de Lνngua - Diagnσstico e Terapκutica"

Πηγή: http://www.padovan.pro.br/metodo_en.htm


Μετάφραση:

Ευαγγελία Δ. Σούπη
Λογοθεραπεύτρια
Κομνηνών 39 και Χασιώτη
Ιωάννινα
evageliasoupi@gmail.com