29 Ιαν 2012

Πιπίλισμα του Αντίχειρα: Γιατί Συμβαίνει και Πώς να το Χειριστείτε


Το πιπίλισμα του αντίχειρα είναι μια από τις πιο κοινές συνήθειες των μικρών παιδιών. 50 με 85% των παιδιών κάποια στιγμή πιπιλούν τον αντίχειρά τους. 
   
Η συνήθεια ξεκινάει από νωρίς και είναι απόλυτα φυσιολογική σε βρέφη και μικρά παιδιά. Μεταξύ 2 και 4 μηνών το βρέφος ξεκινά να γνωρίζει τον κόσμο κιναισθητικά (δηλαδή να ανακαλύπτει τις ιδιότητες των πραγμάτων και των ίδιων του των χεριών μέσα από τις αισθήσεις της αφής, της γεύσης, της όσφρησης και την κίνηση) και εντείνεται το στοματικό στάδιο. Παρατηρεί τα χεράκια του και τα βάζει στο στόμα. Στην ηλικία αυτή η περιοχή του εγκεφάλου του βρέφους που «ασχολείται» με την περιοχή του στόματος και του χεριού είναι τεράστια, καταλαμβάνοντας περιοχή μεγαλύτερη από όση όλο το υπόλοιπο σώμα του και τα πόδια του μαζί! Η διαδικασία αυτή συνιστά βασικό μηχανισμό ανάπτυξης νοητικής, ψυχοκινητικής και γνωστικής για το βρέφος. Με άλλα λόγια, για το βρέφος 4 μηνών είναι τόσο σημαντικό να βάζει την κουδουνίστρα στο στόμα του όσο για το παιδί των 8 ετών είναι σημαντικό να διαβάζει μαθηματικά. Επιπλέον, η ενασχόληση του βρέφους με το στόμα του του δίνει την αίσθηση της ασφάλειας και της σιγουριάς, ενώ το ανακουφίζει από τις ενοχλήσεις των ούλων.
   Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής Οδοντιατρικής, η συνήθεια του πιπιλίσματος του αντίχειρα δεν προκαλεί κανένα μόνιμο ανατομικό πρόβλημα στο στόμα ή στα δόντια εάν δεν συνεχιστεί μετά την ηλικία των 5 ετών. Σύμφωνα με την ίδια Ακαδημία, τα περισσότερα παιδιά σταματούν την συνήθεια από μόνα τους ανάμεσα στις ηλικίες των 2 και 4 ετών. Δεν υπάρχει κανένας λόγος οι γονείς να ανησυχούν πριν από την ηλικία αυτή, γιατί πρόκειται για μια φυσιολογική συμπεριφορά. Από προσωπική εμπειρία, παιδιά που θηλάζουν για καιρό και απογαλακτίζουν σταδιακά – όχι απότομα, σύμφωνα με τις διεθνείς επιστημονικές συστάσεις, τείνουν να μην αναπτύσσουν επίμονες στοματικές έξεις όπως το πιπίλισμα του αντίχειρα και η χρήση πιπίλας.
   Μερικές φορές γονείς φοβούνται τόσο πολύ την συνήθεια αυτή που με την έναρξη του στοματικού σταδίου, σε ηλικία λίγων μηνών, αποτρέπουν το βρέφος να ασχοληθεί με τα χεράκια του και να βάλει αντικείμενα στο στόμα του. Η τακτική αυτή είναι βλαπτική για την ψυχοκινητική ωρίμανση του παιδιού και αυθαίρετα περιοριστική. Άλλες φορές οι γονείς ανησυχούν για «μικρόβια» που μπορεί να φέρνει το μωρό στο στόμα του με τα χεράκια του και με τα αντικείμενα. Είναι όμως φυσιολογικό το βρέφος να έρχεται σε τακτική έκθεση με συνήθη, μη παθογόνα μικρόβια του περιβάλλοντος, που επιπλέον βοηθούν να χτιστεί και η άμυνά του. Πιστεύεται ότι παραμονή ενός μικρού παιδιού παρατεταμένα σε υπερβολικά αποστειρωμένο περιβάλλον μπορεί να είναι βλαπτική, αναστέλλοντας την ανάπτυξη του ανοσοποιητικού του συστήματος και οδηγώντας πιθανόν σε αυξημένο κίνδυνο για βαριές λοιμώξεις, αλλεργίες ή αυτό-άνοσα νοσήματα. Το μόνο λοιπόν που χρειάζεται μετά τους πρώτους μήνες της ζωής είναι όχι ένα αποστειρωμένο περιβάλλον, αλλά ένα καθαρό περιβάλλον, με τακτικό πλύσιμο των παιχνιδιών, χέρια και αντικείμενα χωρίς εμφανή βρωμιά.
   Επίμονο πιπίλισμα του αντίχειρα μετά την ηλικία των 4 με 5 ετών χρήζει διερεύνησης ως πιθανή εκδήλωση άγχους. Στην αντιμετώπιση προσπαθούμε να χειριζόμαστε το παιδί με θετικό και όχι αρνητικό τρόπο, χρησιμοποιώντας τις τεχνικές της επιβράβευσης, της απόσπασης προσοχής, των προνομίων, και όχι της επίπληξης και της τιμωρίας.

Στέλιος Παπαβέντσης
Παιδίατρος
MRCPCH DCH IBCLC 2012
 Via Παιδιατρική Φροντίδα

25 Ιαν 2012

Τα μωρά SPEEDY, Ένα Νέο Συμπεριφορικό Σύνδρομο



Οι διαταραχές λόγου και γλώσσας που οφείλονται σε άγνωστες διαταραχές είναι πολύ συνηθισμένες. Οι διαταραχές είναι πολλές και εκθειάζονται σε διάφορες ηλικίες. Η καθυστερημένη κινητική ανάπτυξη είναι ευρέως γνωστό ότι συνυπάρχει με τις διαταραχές λόγου και γλώσσας. Παρ΄όλα αυτά δεν έχει δοθεί σημασία στα παιδιά στα οποία η καθυστέρηση λόγου συνδέεται με την πρώϊμη αυτόνομη βάδιση.
Στην φωνιατρική κλινική του Παν/μιακού Νοσοκομείου του Ελσίνκι, εξετάστηκαν παιδιά και παρουσιάστηκε κοινό πρότυπο στο συμπεριφορικό τους φαινότυπο. Συνήθως αυτά τα παιδιά, γνωστά ως μωρά SPEEDY, έχουν καλή γλωσσική κατανόηση, ο λόγος τους είναι πολύ δυσκατάληπτος, παρ΄ότι που μπορεί να ξεκινήσουν να μιλούν νωρίς και να είναι πολύ ομιλιτικά. Σε κάποιες περιπτώσεις η παραγωγή λόγου είναι καθυστερημένη, το παιδί μιλάει λιγότερο, ο λόγος μπορεί να είναι δυσκατάληπτος, ιδιαίτερα σε μεγάλες προτάσεις. Αυτό που κάνει τον λόγο του παιδιού δυσκατάληπτο είναι οι λέξεις και οι προτάσεις που παράγωνται λάθος και κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο, που προκαλεί έναν συνεχή παραμορφομένο ήχο. Αυτοί οι ήχοι συνδέονται με την δυσλειτουργία της γλώσσας και φαίνονται σε ήχους που χρησιμοποιείται η άκρη της γλώσσας.
Τα μωρά SPEEDY αναπτύσουν νώρις κινητικές ικανότητες, και συχνά ξεκινούν να περπατούν αυτόνομα στους 10 μήνες της ζωής τους. Τρέχουν, σκαρφαλώνουν, πηδούν και προσπερνούν και γενικά είναι αρκετά ευκίνητα και σωματικά ενεργητικά. Συνήθως είναι πολύ υγιεί και τυπικά δεν πάσχουν από αναπνευστικές λοιμώξεις, ωτίτιδες ή αλλεργίες. Η κατασκευή των νοητικών τους ικανοτήτων είναι χωρισμένη, πράγμα που καθιστά την οπτική απόδοση τους να είναι άνω του φυσιολογικού για την ηλικία τους, ακόμη καλύτερη από την γλωσσική απόδοση.
Σύμφωνα με την Dr. Haapanen της κλινικής, 1 με 2% των παιδιών είναι μωρά SPEEDY. Ο φαινότυπος των παιδιών αυτών συνδυάζει τρεις ποιότητες: άτυπη γρήγορη κινητική ανάπτυξη, δυσκατάληπτη ομιλία, δυσλειτουργία στον χειρισμό της γλώσσας. Αυτά τα χαρακτηριστικά φαίνεται να διαμορφώνουν μια τριάδα, σύμφωνα με την οποία μιλούμε για ένα σύδρομο που ονομάστηκε “SPEEDY baby”.
Ο όρος SPEEDY αναφέρεται στην ταχύτητα ανάπτυξης των κινητικών ικανοτήτων και στα προβλήματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη της ομιλίας. Προέρχεται από 2 συνθετικά, SPEE από την λέξη SPEEch (λόγος) και DY από την λέξη verbal DYspraxia, (λεκτική δυσπραξία), DYsphasia (δυσφασία) και γλωσσική δυσλειτουργία (tongue DYsfunction).
Η ενεργητικότητα τους και ο δυσκατάληπτος λόγος, μπορεί να έχουν ανεπιθύμητα ψυχοκοινωνικά προβλήματα και να επισκιάζουν τις πραγματικές ικανότητες του παιδιού. Είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίζεται το σύνδρομο αυτό στα παιδιά, έτσι ώστε οι γονείς των παιδιών να πληροφορηθούν για την κατάσταση των παιδιών τους και να αναζητήσουν βοήθεια.
     & Logos-Ippos
 
Απόστολος Μαυρομάτης
Λογοπεδικός
Eιδικός Θεραπευτικής Ιππασίας –
Παιδαγωγικής Ιπποθεραπείας
ap.mavromatis@gmail.com

24 Ιαν 2012

Επιστημονική Βιβλιοθήκη: Η Μέθοδος TEACCH για την Εκπαίδευση Ανθρώπων με Αυτισμό


Η μέθοδος TEACCH αφορά στην εκπαίδευση ανθρώπων με αυτισμό, είναι διεθνώς καταξιωμένη εδώ και 40 χρόνια. Παρόλη την μεγάλη ζήτηση, υπάρχει ένα κενό, αναφορικά με μια συστηματική συνοπτική παρουσίαση της αμερικανικής αυτής μεθόδου. Με το βιβλίο αυτό η Anne Häußler κλείνει αυτό το κενό. Αναδεικνύει την ουσία της μεθόδου, κάνει κατανοητό τί σημαίνει TEACCH και πώς εφαρμόζεται στην πράξη. Το βιβλίο παρέχει ένα πλατύ πεδίο γνώσεων, αναφορικά με την μέθοδο και συστηματοποιεί τα συστατικά - δομικά στοιχεία του σε ένα ολοκληρωμένο λειτουργικό εργαλείο. Προσφέρει την θεωρητική βάση των παιδαγωγικών - θεραπευτικών στρατηγικών και βοηθά στην καλύτερη κατανόηση των δυνατοτήτων της μεθόδου TEACCH. Με πολλά παραδείγματα και συγκεκριμένες πρακτικές οδηγίες, πρότυπα φυλλάδια, φύλλα εργασίας και ερωτηματολόγια, είναι ένας πολύτιμος οδηγός για όσους θέλουν να ξεκινήσουν με την πρακτική εφαρμογή αυτής της μεθόδου.


Συγγραφέας: Anne Häussler
Εκδόσεις: Ρόδων
ISBN: 978-960-98421-6-7
Έτος Έκδοσης: 2012

9 Ιαν 2012

Προβλήματα Κατάποσης στη Νόσο Alzheimer: Αναγνώριση και Αντιμετώπιση

image via Colossal

Τα προβλήματα κατάποσης μπορεί  να αποτελέσουν κοινό σύμπτωμα πολλών εκφυλιστικών νευρολογικών και νευρο-μυικών νόσων. Η νόσος Alzheimer (ΝΑ) είναι μία προοδευτική άνοια που προκαλεί προβλήματα σίτισης και κατάποσης.
Αρχικά, οι ασθενείς αποκτούν αγνωσία τροφής δηλαδή δεν αναγνωρίζουν οπτικά το φαγητό ως τροφή όταν τοποθετείται μπροστά τους. Για παράδειγμα, εάν τους ζητηθεί να επιλέξουν μεταξύ ενός σάντουιτς, ενός μολυβιού και ενός ψαλιδιού ποιο τρώγεται, δεν μπορούν να αναγνωρίσουν το σάντουιτς ως βρώσιμο. Αυτό τους δυσκολεύει να δεχτούν την τροφή στο στόμα και να την καταπιούν και εξηγεί τη βραδύτητα στο να ανοίξουν το στόμα και να δεχτούν φαγητό.

Με την εξέλιξη της άνοιας οι ασθενείς αναπτύσσουν απραξία σίτισης και κατάποσης. Η απραξία σίτισης εμφανίζεται ως δυσκολία χειρισμού των μαχαιροπήρουνων: μπορεί να γυρίζουν το κουτάλι ή το πηρούνι στο χέρι χωρίς να είναι σίγουροι ποιο άκρο θα χρησιμοποιήσουν. Η απραξία κατάποσης προκαλεί δυσκολία στην έναρξη του στοματικού σταδίου: οι ασθενείς είτε μετακινούν την τροφή μέσα στο στόμα γιατί δεν είναι σίγουροι τι θα κάνουν με αυτή και πώς να ξεκινήσουν την κατάποση, είτε κρατούν την τροφή στο στόμα χωρίς καμία κίνηση της γλώσσας. Αυτοί οι ασθενείς εμφανίζουν επίσης στοματική αγνωσία τροφής. Όταν η τροφή δεν αναγνωρίζεται στο στόμα, δεν υπάρχει λόγος να ξεκινήσει η στοματική φάση της κατάποσης. Αυτό οδηγεί στη διατήρηση της τροφής στο στόμα χωρίς κατάποση.

Μαζί με την απραξία κατάποσης, ο ασθενής με ΝΑ μπορεί να παρουσιάσει αλλαγές στη φυσιολογία της κατάποσης: περιορισμό στην πλευρική κίνησης της γλώσσας για τη μάσηση, καθυστέρηση στην έναρξη της φαρυγγικής φάσης και κινητικές ανωμαλίες του φάρυγγα που περιλαμβάνουν αμφοτερόπλευρη αδυναμία, περιορισμένη ανύψωση λάρυγγα και περιορισμένη οπίσθια κίνηση της βάσης της γλώσσας.

Συχνά, η αγνωσία και η απραξία κατάποσης εμφανίζονται σε αρχικό στάδιο και επιδεινώνονται μέχρι να προκαλέσουν σημαντική καθυστέρηση στην είσοδο της τροφής στο στόμα διακινδυνεύοντας τη πλήρη διατροφή και ενυδάτωση. Κάποιοι ασθενείς μπορεί να χρειαστούν 3-4 λεπτά για την έναρξη κάθε μοναδικής κατάποσης.

Σε πολλές περιπτώσεις τεχνικές αύξησης της αισθητικότητας πριν από την έναρξη της σίτισης ή κατά τη διάρκεια, μπορεί να επιταχύνουν το στοματικό στάδιο και και την έναρξη της κατάποσης. Οι διαδικασίες ενίσχυσης της αισθητικότητας είναι υπό τον έλεγχο του φροντιστή και μπορούν να χρησιμοποιηθούν επιτυχώς για ένα διάστημα με τα άτομα με άνοια. Θεωρούνται αντισταθμιστικές καθώς δε μπορούν να μεταβάλλουν τον κινητικό έλεγχο της κατάποσης αλλά και θεραπευτικές αφού αλλάζουν τη διάρκεια της κατάποσης. Οι τεχνικές αύξησης της αισθητικότητας περιλαμβάνουν την παροχή ερεθισμάτων (βλωμού/μπουκιάς) που διαφέρουν σε όγκο, γεύση, θερμοκρασία, υφή:
  • αύξηση της πίεσης του κουταλιού στη γλώσσα κατά τη σίτιση
  • παροχή βλωμού με ξινή γεύση
  • παροχή κρύου ερεθίσματος (τροφής)
  • παροχή βλωμού που απαιτεί μάσηση
  • παροχή βλωμού μεγάλου όγκου
  • εφαρμογή απτικού ερεθίσματος
Η άνοια τύπου Alzheimer μπορεί να είναι μία σταδιακά επιδεινούμενη κατάσταση ή μπορεί να οδηγήσει σε ταχεία επιδείνωση. Σε κάθε περίπτωση ο λογοθεραπευτής θα πρέπει να κρίνει πότε παύει να ωφελείται ο ασθενής από τη θεραπεία κατάποσης οπότε και οφείλει να διακόψει ή να συστήσει παρεντερικό σωλήνα για ασφαλέστερη και πληρέστερη σίτιση σε προχωρημένα στάδια.



Βιβλιογραφία
  1. Longeman J. (1998). Evaluation and Treatment of Swallowing Disorders. USA: pro-ed
  2. Cichero J., Murdoch B. (2006). Dysphagia Foundation, Theory and Practice. USA: Wiley

Ευαγγελία Δ. Σούπη
Λογοθεραπεύτρια

Κομνηνών 39 και Χασιώτη
Ιωάννινα
evageliasoupi@gmail.com

24 Δεκ 2011

Φρικαντέλα η Μάγισσα που μισούσε τα Κάλαντα

Τελευταία ανάρτηση του έτους η υπέροχη, ασυνήθιστη Πρωτοχρονιάτικη ιστορία του Ευγένιου Τριβιζά με τα ασύγκριτα λογοπαίγνια. Χρόνια Πολλά!



Ε. Τριβιζάς - Φρικαντέλα η Μάγισα που μισούσε τα Κάλαντα



Αν σας αρέσει το βιβλίο ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ!


Φρικαντέλα η Μάγισσα που μισούσε τα Κάλαντα
 Συγγραφέας: Τριβιζάς, Ευγένιος
 Εκδότης: ΚΑΛΕΝΤΗΣ
 Ημερομηνία Έκδοσης: 0/2003
 ISBN: 9789602191439

19 Δεκ 2011

Νόσος Alzheimer: Μάθετε τα σημάδια

Στη Νόσο Alzheimer η πρώιμη ανίχνευση είναι το πρώτο βήμα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση και χειρισμό της. Τα παρακάτω χαρακτηριστικά είναι ενδεικτικά πιθανής ύπαρξης Νόσου Alzheimer.

image via behance.net
#1 Η μνήμη αλλάζει σε τέτοιο βαθμό που επηρεάζει την καθημερινότητα του ατόμου
Ένα από τα πιο τυπικά συμπτώματα της Νόσου Alzheimer, ειδικότερα στα πρώιμα στάδια είναι ότι οι ασθενείς ξεχνούν πρόσφατες πληροφορίες. Για παράδειγμα:
  •  Βασίζονται σε βοηθήματα μνήμης (π.χ. σημειώματα ή ηλεκτρονικές συσκευές) ή σε μέλη της οικογένειας για πράγματα που χειρίζονταν μόνοι τους.
  • Κάνουν τις ίδιες ερωτήσεις ξανά  και ξανά
  • Ξεχνούν σημαντικές ημερομηνίες και γεγονότα
"Τυπικές αλλαγές λόγω ηλικίας: Κάποιες φορές οι άνθρωποι ξεχνούν ονόματα ή ραντεβού αλλά τα θυμούνται αργότερα."
____

#2 Αλλαγές στον σχεδιασμό ή στην επίλυση προβλημάτων
Μερικοί άνθρωποι μπορεί να παρουσιάσουν δυσκολία στη συγκέντρωση και χρειάζονται περισσότερο χρόνο να κάνουν πράγματα από ότι παλιοτερα.
  • Πολλοί άνθρωποι μπορεί να βιώσουν αλλαγές στην ικανότητά τους να αναπτύξουν και να ακολουθήσουν ένα σχέδιο ή να δουλέψουν με αριθμούς.
  • Μπορεί να συναντήσουν προβλήματα να εφαρμόσουν μία γνωστή τους συνταγή ή να συντονιστούν στην προκαθορισμένη μηνιαία πληρωμή των λογαριασμών.
 "Τυπικές αλλαγές λόγω ηλικίας: Περιστασιακά λάθη σε οικονομικά ζητήματα."
 ___

#3 Δυσκολία στην ολοκλήρωση οικείων εργασιών
Τα άτομα με Νόσο Alzheimer συχνά δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν καθημερινές δουλειές όπως:
  • να οδηγήσουν μέχρι μία οικεία τοποθεσία
  • να διαχειριστούν έναν προϋπολογισμό στη δουλειά τους
  • να θυμηθούν τους κανόνες ενός αγαπημένου παιχνιδιού.
"Τυπικές αλλαγές λόγω ηλικίας: Ζήτηση βοήθειας περιστασιακά για τη ρύθμιση ηλεκτρικών/ ηλεκτρονικών συσκευών."
____

#4 Αποπροσανατολισμός στον χώρο και στον χρόνο
Τα άτομα με Νόσο Alzheimer μπορεί να χάσουν τη ροή του χρόνου: να μπερδεύουν ημερομηνίες, εποχές.
  • Μπορεί να δυσκολεύονται να καταλάβουν κάτι εάν δε συμβαίνει αμέσως.
  • Μερικές φορές μπορεί να ξεχνούν πού είναι ή πώς έφτασαν εκεί.
"Τυπικές αλλαγές λόγω ηλικίας: Το να μπερδεύει κανείς την ημέρα της εβδομάδας αλλά τη βρίσκει αργότερα."
____
 
#5 Δυσκολία στην κατανόηση οπτικών ερεθισμάτων και χωρικών σχέσεων
  • Μπορεί να δυσκολεύονται να διαβάσουν, να υπολογίσουν μία απόσταση και να προσδιορίσουν χρώματα ή διαφορές.
  • Σε επίπεδο αντίληψης, μπορεί να προσπερασουν έναν καθρέφτη και να σκεφτούν ότι κάποιος άλλος είναι στο δωμάτιο. Δηλαδή μπορεί να μην αντιληφθούν ότι οι ίδιοι είναι το άτομο στον καθρέφτη.
"Τυπικές αλλαγές λόγω ηλικίας: Αλλαγές στην όραση λόγω καταράκτη."
____

#6 Προβλήματα με λέξεις στην ομιλία και στη γραφή
  • Τα άτομα με Νόσο Alzheimer μπορεί  να συναντήσουν πρόβλημα στο να παρακολουθήσουν ή να συμμετέχουν σε μία συζήτηση. Μπορεί να σταματήσουν στο μέσο μίας κουβέντας και είτε να μην μπορούν να συνεχίσουν ή είτε να επαναλαμβάνονται. Μπορεί να τους δυσκολεύει το λεξιλόγιο, να μην μπορούν να βρούν τη σωστή λέξη ή να χρησιμοποιούν λάθος λεξεις.
"Τυπικές αλλαγές λόγω ηλικίας: Περιστασιακή δυσκολία να βρεθεί η σωστή λέξη."
 ____

#7 Τοποθέτηση αντικειμένων σε λάθος μέρος και απώλεια της ικανότητας διατήρησης σειράς γεγονότων
Ένας άνθρωπος με Νόσο Alzheimer μπορεί να τοποθετεί αντικείμενα σε ασυνήθιστα μέρη
  • Τα άτομα με Νόσο Alzheimer μπορεί να χάνουν πράγματα και να μην μπορούν να αναπολήσουν τις προηγούμενες κινησεις τους ώστε να τα ξαναβρούν. Μερικές φορές μπορεί να κατηγορήσουν κάποιον για κλοπή. Αυτό μπορεί να συμβαίνει πιο συχνά καθώς περνά ο καιρός.
"Τυπικές αλλαγές λόγω ηλικίας: Τοποθέτηση αντικειμένων σε λάθος μέρος μερικές φορές."
 ____

#8 Περιορισμένη ή φτωχή κρίση
Τα άτομα με Νόσο Alzheimer μπορεί να παρουσιάζουν ασυνήθιστες αλλαγές στην κρίση ή όταν καλούνται να πάρουν μία απόφαση.
  • Για παράδειγμα μπορεί να κρίνουν επιπόλαια τη διαχείρηση χρημάτων, δίνοντας υπερογκα ποσά σε τηλεπωλήσεις.
  • Μπορεί να μην περιποιούνται τον εαυτό τους αρκετά ή να μη δίνουν τόση σημασία στην υγιεινή τους.
"Τυπικές αλλαγές λόγω ηλικίας: Το να παίρνει κανείς μία λάθος απόφαση πότε-πότε."
____

#9 Απόσυρση από τη δουλειά ή τις κοινωνικές δραστηριότητες
  • Ένα άτομο με Νόσο Alzheimer μπορεί να αρχίσει να αποσύρεται από χόμπι, κοινωνικές δρστηριότητες, εργασίες ή αθλήματα.
  • Μπορεί επίσης να αποφεύγει κοινωνικές επαφές λόγω των αλλαγών που βιώνει.
"Τυπικές αλλαγές λόγω ηλικίας: Να νιώθει κανείς κάποιες φορές πως έχει κουραστεί από τις επαγγελματικές, οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις."
____

#10 Αλλαγές στη διάθεση και στην προσωπικότητα
Η διάθεση και η προσωπικότητα των ατόμων με Νόσο Alzheimer μπορεί να αλλάξει.
  • Μπορεί να είναι ταραγμένοι, καχύποπτοι, μελαγχολικοί, φοβισμένοι ή αγχωμένοι.
  • Μπορεί να ταράζονται εύκολα σε μέρη που δεν αισθάνονται άνετα.
"Τυπικές αλλαγές λόγω ηλικίας: Όταν κανείς κάνει πράγματα με συγκεκριμένο τρόπο και ενοχλείται όταν η ρουτίνα του διακόπτεται."

Handout from Alzheimer's Association

Ευαγγελία Δ. Σούπη
Λογοθεραπεύτρια
Κομνηνών 39 και Χασιώτη
Ιωάννινα
evageliasoupi@gmail.com

14 Δεκ 2011

Έρευνα: Τα βρέφη αναγνωρίζουν πρότυπα λέξεων πριν αρχίσουν να μιλούν



Συνήθως τα βρέφη λένε κάποιες λέξεις μέχρι την ηλικία των 18 μηνών. Η ικανότητα αυτή είναι το αποτέλεσμα μίας μακράς, σωματικής και ψυχολογικής διαδικασίας. Μία νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Notre Dame, ΗΠΑ, δείχνει ότι τα μωρά αρχίζουν να ανιχνεύουν πρότυπα λέξεων πριν αρχίσουν τα ίδια να μιλούν.
"Η έρευνά μου δείχνει ότι υπάρχουν κάποιες εκπληκτικές ενδείξεις στα ηχητικά κύματα που μπορεί να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν τις έννοιες των λέξεων," επισημαίνει η Jill Lany, επίκουρος καθηγήτρια ψυχολογίας και διευθύντρια του baby lab του Notre Dame, όπου πραγματοποιήθηκε η έρευνα. "Μπορούν να διακρίνουν διαφορετικά είδη λέξεων όπως ουσιαστικά και ρήματα από τις πληροφορίες του ηχητικού κύματος"

Με αυτόν τον τρόπο, κατά τη διάρκεια των πρώτων 18 μηνών, τα βρέφη θα συγκεντρώνουν πληροφορίες που θα είναι χρήσιμες για τη λέξη και τη μάθηση της γραμματικής που έπεται. Θα πάρουν τη δομή της πρότασης και θα καταλάβουν την έννοια των νέων λέξεων από το αναγνωρίσιμο μοτίβο.

"Εάν σας πω, 'Α κοίτα, αυτό είναι ένα dax', θα μάθετε τι είναι το 'dax', αλλά το στοιχείο 'αυτό είναι ένα' επιτρέπει στο παιδί να γνωρίζει ότι αυτό που ακολουθεί είναι αντικείμενο", λέει η Lany.
Αυτή η ανακάλυψη σημαίνει ότι η γραμματική βρίσκεται στα πρώτα στάδια μάθησης, και όχι αμέσως μετά την αφομοίωση των κύριων λέξεων, όπως πιστεύεται. Και ακόμη αποκαλύπτει πόσο σπουδαίοι και προσεκτικοί ακροατές είναι τα βρέφη.






(Original Article: Jill Lany, & Jenny R. Saffra (2011). Interactions between statistical and semantic information in infant language developmen Developmental Science : 10.1111/j.1467-7687.2011.01073.x)

Ευαγγελία Δ. Σούπη
Λογοθεραπεύτρια
Κομνηνών 39 και Χασιώτη
Ιωάννινα
evageliasoupi@gmail.com

9 Δεκ 2011

Επιστημονική Βιβλιοθήκη: Σχιστίες και Κρανιο-Προσωπικές Ανωμαλίες: Επιπτώσεις στην ομιλία και στην αντήχηση

Το βιβλίο Σχιστίες και Κρανιοπροσωπικές Ανωμαλίες: Επιπτώσεις στην Ομιλία και Αντήχηση είναι το μόνο βιβλίο στο είδος του, το οποίο καλύπτει τις σχιστίες και άλλες στόματο-προσωπικές ανωμαλίες, καθώς και τα αίτια της υπερωοφαρυγγικής ανεπάρκειας, τα οποία δεν οφείλονται σε σχιστία. Σχεδιασμένο ως ένας πολύ πρακτικός οδηγός, αυτό το βιβλίο  καλύπτει ότι χρειάζεται να γνωρίζουν οι κλινικοί στον χώρο εργασίας, είτε βλέπουν περιστασιακά ασθενείς αυτού του πληθυσμού, είτε συμμετέχουν σε μια ομάδα αντιμετώπισης σχιστιών.

Συγγραφέας: Kummer Ann
Επιμέλεια: Ν. Τρίμμης
Εκδόσεις: Πασχαλίδης
ISBN: 9789604890309
Έτος Έκδοσης: 2011
 

7 Δεκ 2011

Ιπποθεραπεία: Ενδείξεις και αντενδείξεις

Η ιπποθεραπεία και η θεραπευτική ιππασία με βάση την βιβλιογραφία, ενδείκνυται και αντενδείκνυται σε διάφορες κινητικές και νοητικές διαταραχές, όπως αναφέρονται παρακάτω:

Ενδείξεις:
  • Ασθένειες και τραύματα του κεντρικού και περιφερικού νευρικού συστήματος – Εγκεφαλική παράλυση, συμπτώματα μετά από διαταραχή της κυκλοφορίας του αίματος στον εγκέφαλο, υδροκεφαλία, μικροκεφαλία, εγκεφαλικά επεισόδια, κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, νοητική καθυστέρηση, αισθητηριακές διαταραχές, αυτισμός, καθυστέρηση λόγου και αρθρωτικές διαταραχές, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και εκμάθησης (μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία), υπερκινητικότητα, συμπεριφορικές διαταραχές, κατάθλιψη, Spina Bifida, σκλήρυνση κατα πλάκας, τραύματα της σπονδυλικής στήλης και των περιφερικών νεύρων.
  • Δυστροφικές και γεννετικές ασθένειες – μυϊκές δυστροφίες, σύνδρομο DOWN, σύνδρομο Prader Willi, κυστική ίνωση.
  • Ορθοπεδικές ασθένειες – παραμορφώσεις της σπονδυλικής στήλης (λειτουργικές), ακρωτηριασμοί, στρεψαυχενία, ασθένεια του Scheuerman ( morbus Scheuerman, αρχικά στάδια), αρθρογρύπωση και άλλες.
  • Αισθητικές διαταραχές – όρασης, ακοής, αφής.
  • Ασθένειες του καρδιοαγγειακού συστήματος – περίοδος ανάρρωσης μετά από εμφραγμα του μυοκαρδίου, καρδιακές ανομαλίες και άλλες.

Αντενδείξεις:
  • Προχωρημένο στάδιο σπονδυλικής αστάθειας.
  • Υψηλού βαθμού σκολίωση και κύφωση.
  • Πολύ έντονη σπαστικότητα, όπου ο ασθενής δεν μπορεί να να καθήσει στην πλάτη του αλόγου και να πάρει την σωστή στάση.
  • Προχωρημένο στάδιο οστεοπόρωσης.
  • Προχωρημένο στάδιο κοξάρθρωσης.
  • Συγκεκριμένες περιπτώσεις εξάρθρωσης και υπεξάρθρωσης των αρθρώσεων του ισχίου.
  • Μετατραυματική εξομάλυνση των φυσιολογικών καμπυλών της σπονδυλικής στήλης.
  • Ατλαντοϊνιακή αστάθεια.
  • Υπερβολικά ανεξέλεγκτες κινήσεις του κεφαλιού και του λαιμού και ανεξέλεγκτες υπερεκτάσεις.
  • Πολλά επιληπτικά επισόδεια ανα ημέρα.
  • Αλεργίες προς το άλογο και προς οτιδήποτε έχει να κάνει με την ιππασία.
  • Φοβία στα πλαίσια των υπερβολικών αντιδράσεων.
  • Ασθένειες του καρδιαγγειακού συστήματος – βαριές υπερτονίες, προχωρημένες καρδιαγγειακές νόσοι, επικινδυνότητα για καρδιακή εμβολή.


    Απόστολος Μαυρομάτης
    Λογοπεδικός
    Eιδικός Θεραπευτικής Ιππασίας –
    Παιδαγωγικής Ιπποθεραπείας
    ap.mavromatis@gmail.com

Επιστημονική Βιβλιοθήκη: Μυολειτουργική Θεραπεία


Το βιβλίο αυτό παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την διαγνωστική και πρακτική αντιμετώπιση των μυολειτουργικών διαταραχών της αναπνοής, της μάσησης και της κατάποσης και κατ' επέκταση των φωνολογικών διαταραχών. Γίνεται λεπτομερής παρουσίαση των ασκήσεων της μυολειτουργικής θεραπείας σύμφωνα με τη μέθοδο της Anita M. Kittel. Απευθύνεται στους λογοθεραπευτές αλλά μπορεί να αποτελέσει βοήθημα και για ορθοδοντικούς και παιδιάτρους


Συγγραφέας: A. Kittel
Εκδόσεις: Ρόδων
Έτος Έκδοσης: 2008
ISBN: 978-960-98421-0-5