Απώλεια Ακοής στα Παιδιά: Πώς να την Εντοπίσετε Νωρίς
Οι γονείς συνήθως ζουν πολυάσχολες ζωές και είναι πολύ εύκολο να τους διαφύγουν τα πρώτα συμπτώματα απώλειας ακοής του παιδιού. Ο πρώιμος εντοπισμός του ελλείμματος ακοής μπορεί να αποτρέψει την δημιουργία κενών στην γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού και στην εκπαίδευσή του.
Διαβάστε παρακάτω κάποια ορόσημα στην ανάπτυξη των βρεφών και νηπίων και δεξιότητες που σχετίζονται με την ακοή που μπορούν να σας βοηθήσουν να εντοπίσετε τυχόν παρεκκλίσεις. Μην ξεχνάτε, ωστόσο, πως τα χρονικά όρια μπορεί να διαφέρουν από παιδί σε παιδί. Εάν υποψιάζεστε ότι το παιδί δεν ακούει καλά απευθυνθείτε άμεσα στον παιδίατρό σας ή σε παιδό-ωτο-ρινο-λαρυγγολόγο.
0-6 μηνών
Ακοή και Ακουστική Αντίληψη
- Μπορεί να αντιληφθεί την παρουσία ήχων όπως:
- Περιβαλλοντικοί ήχοι όπως το τηλέφωνο που χτυπά, τον θόρυβο της ηλεκτρικής σκούπας ή το γάβγισμα ενός σκύλου
- Παιχνίδια με ήχους
- Μουσική
- Ξαφνιάζεται από δυνατούς ήχους
- Χαμογελά όταν του μιλούν
Γλωσσική Ανάπτυξη
- Βαβίζει, κάνει ήχους όπως "μπα-μπα", "ντα-ντα"
- Κλαίει με διαφορετικό τρόπο ανάλογα με τις ανάγκες του
- Γελά
- Εκφράζει τον ενθουσιασμό και τη δυσαρέσκεια με διαφορετικό τρόπο
6-12 μηνών
Ακοή και Ακουστική Αντίληψη
- Διασκεδάζει παίζοντας "Κου-κου! Τζα!"
- Γυρίζει να δει προς την κατεύθυνση από όπου προέρχονται οι ήχοι
- Ακούει όταν του μιλούν
- Κατανοεί απλές λέξεις όπως "μαμά", "μπαμπά", "γεια".
- Αναγνωρίζει λέξεις οικείων αντικειμένων όπως "γάλα", "κούκλα", "ποτήρι"
- Ανταποκρίνεται σε απλές φράσεις όπως "γεια σου", στείλε φιλάκι", "πού είναι ο μπαμπάς;"
- Αρχίζει να ανταποκρίνεται σε αιτήματα όπως "έλα εδώ" ή "θέλεις κι άλλο;"
- Σχετίζει ήχους με αντικείμενα όπως το κουδούνι της πόρτας και το τηλέφωνο
Γλωσσική Ανάπτυξη
- Το βάβισμα ακούγεται πιο "καθαρά" (σαν λέξεις)
- Χρησιμοποιεί ήχους για να τραβήξει και να διατηρήσει την προσοχή εκτός του κλάματος
- Χρησιμοποιεί νοήματα για να επικοινωνήσει (σηκώνει τα χέρια όταν θέλει αγκαλιά ή χαιρετά)
- Αρχίζει να χρησιμοποιεί τις πρώτες αναγνωρίσιμες λέξεις όπως "μαμά", "ναι"
Ακοή και Ακουστική Αντίληψη
- Ανταποκρίνεται σε απλές εντολές όπως "Κλώτσησε την μπάλα", "Φέρε το βιβλίο"
- Αντιλαμβάνεται και αντιδρά σε απλές προτάσεις όπως "Πάει" και "Πού είναι;"
- Μπορεί να δείξει μέλη του σώματος όταν του ζητηθεί
- Διασκεδάζει ακούγοντας ιστορίες, τραγούδια, ποιήματα και μπορεί να δείχνει σε εικόνες βιβλίου όταν του ζητηθεί
- Συνεχίζει να αναπτύσσει το λεξιλόγιο κατανόησης
Γλωσσική Ανάπτυξη
- Χρησιμοποιεί τη λέξη "όχι"
- Χρησιμοποιεί φράσεις δύο λέξεων όπως "γειά σου", "πάμε σπίτι"
- Χρησιμοποιεί διάφορα σύμφωνα στην αρχή πολλών λέξεων
- Προσθέτει τρεις ή τέσσερις νέες λέξεις κάθε μήνα
2−3 ετών
Ακοή και Ακουστική Αντίληψη
- Μπορεί να παρακολουθήσει και να κατανοήσει προτάσεις σχετικές με εικόνες κατά την ανάγνωση βιβλίου
- Κατανοεί ερωτήσεις σχετικές με τον χώρο ("Πού...;")
- Αναγνωρίζει περισσότερες από 200 λέξεις
Γλωσσική Ανάπτυξη
- Συνδιάζει δύο ή τρεις λέξεις όπως "Μπαμπά βόλτα", "Μαμά θέλω παγωτό"
- Κάνει ήχους ζώων
- Χρησιμοποιεί το όνομά του
- Χρησιμοποιεί 200 ή περισσότερες λέξεις και προσθέτει μία ή δύο νέες λέξεις κάθε εβδομάδα
3−4 ετών
Ακοή και Ακουστική Αντίληψη
- Απαντά όταν το φωνάζουν από άλλον χώρο
- Ακούει μουσική, τηλεόραση στα ίδια επίπεδα έντασης με τους άλλους
- Μπορεί να θυμηθεί κάτι που ειπώθηκε και να το επαναλάβει όταν προκύψει ερέθισμα (παρόμοια εικόνα ή κατάσταση)
Γλωσσική Ανάπτυξη
- Χρησιμοποιεί προτάσεις 3-5 λέξεων
- Απαντά σε πληθώρα ερωτήσεων ανοικτού τύπου ("Ποιος...;", "Τι...;", "Πού...;", "Γιατί...;")
- Εξιστορεί γεγονότα της ζωής του, από το σχολείο, το παιχνίδι κλπ.
- Χρησιμοποιεί 500 ή περισσότερες λέξεις
Ευαγγελία Δ. Σούπη
Λογοθεραπεύτρια
Κομνηνών 39 και Χασιώτη
Ιωάννινα
evageliasoupi@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου