2 Οκτ 2015

Ο Kandinsky και η Λογοθεραπεία


Ο Wassily Kandinsky
ήταν ένας από τους πιο μεγάλους ζωγράφους του περασμένου αιώνα. Εισήγαγε την αφηρημένη τέχνη μέσα από έργα που ξεχειλίζουν ποίηση και συναίσθημα. Είναι ένας από τους πιο αγαπημένους μου ζωγράφους, τα έργα του μοιάζουν με μουσική γεμάτα χρώμα και γραμμές σαν σχέδια που ζωγραφίζει στον αέρα ένας μουσικός με το δοξάρι.

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά του έργα είναι Τα Τετράγωνα με Ομόκεντρους Κύκλους (Squares with Concentric Circles, 1913) μία σπουδή που μοιάζει παιδική με χρώματα δυναμικά, γεωμετρική ωστόσο ακαθόριστης δομής σε μία δεύτερη ανάγνωση.

via wikimedia.org
  
Τι σχέση όμως μπορεί να έχει ο Kandinsky και οι Κύκλοι του με τη λογοθεραπεία;

Θυμάμαι έναν έμπειρο συνάδελφο που μου έλεγε στα πρώτα μου βήματα πως λογοθεραπεία μπορώ να κάνω με αυτά που έχω στην τσάντα μου ή ακόμη και με ένα γλωσσοπίεστρο. Αρκεί να βρω τον τρόπο και να έχω σαφή στόχο. Δεν το ξέχασα ποτέ και ακολουθώ ακόμη τη συμβουλή του ψάχνοντας να βρω το αντισυμβατικό μέσο που μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές και τους θεραπευόμενους δίνοντας μαζί μία υποψία δημιουργικότητας, φαντασίας έστω κι αν μοιάζει επιφανειακή κάποιες φορές.

Πριν λίγο καιρό μοίρασα σε όλους τους μαθητές και μαθήτριες από ένα τέτοιο τετράγωνο με ομόκεντρους κύκλους, λευκό, ρώτησα τον καθένα τι του φέρνει στο μυαλό, μιλήσαμε για τον Kandinsky και άφησα να εμπνευστούν και να δημιουργήσουν αυτό που θέλουν.


Κάθε κύκλος είχε κι έναν στόχο ανάλογα με θεραπεία κάθε μικρού καλλιτέχνη:
  • Να μάθει να γράφει το όμικρον
  • Να βελτιώσει την καταληπτότητα της ομιλίας βελτιώνοντας την άρθρωση του |ο| (επιπλέον ερέθισμα για λεκτική δυσπραξία)
  • Να βελτιώσει την στοματοκινητική κατάσταση (μυολειτουργική θεραπεία, "σχημάτισε με το στόμα αυτό που βλέπεις")
  • Να ενισχύσει την τριποδική λαβή του μολυβιού
  • Να βελτιώσει τον οπτικό-κινητικό συντονισμό (ζωγραφική εντός ορίων)
  • Να μάθει τα χρώματα
  • Να μάθει τα σχήματα
  • Να εκτελέσει λεκτικές εντολές
  • Να βάζει γεγονότα σε σειρά
  • Να ενισχύσει τη μνήμη
  • Να ενισχύσει την προσοχή
  • Να ξεκουραστεί από τις ασκήσεις και να δημιουργήσει!


"Μοιάζει με σύννεφο", "Είναι σαν αυγό μάτι", "Μοιάζει με βουνό", "Είναι το μάτι σου", "Μοιάζει με σταγόνα στη λίμνη", "Είναι ο ήλιος", "Είναι αυτό που βλέπω αν κλείσω τα μάτια σφιχτά", "Είναι ένα τηγάνι", "Μοιάζει με καρδούλα".
Άκουσα πολλά και είδα ακόμη περισσότερα. Μάζεψα όλους τους κύκλους, μικρών και μεγάλων και έφτιαξα ένα συλλογικό έργο που εκτίθεται πλέον στους ταπεινούς τοίχους του γραφείου μου. Μου φάνηκε θαυμάσιο αφού συγκεντρώνει 16 φαντασίες, 32 χέρια και μάτια που είδαν κι έφτιαξαν κάτι δικό τους, μοναδικό αλλά και μέρος ενός μεγαλύτερου σχεδίου.

 Συνάμα είναι και μία μικρή υπενθύμιση: Ζωγραφίζοντας απλώς ένα τετράγωνο και μερικούς παράξενους κύκλους, ο μικρός καλλιτέχνης, κατακτά έναν στόχο, προχωρά ένα βήμα μπροστά, αφήνει κάτι δύσκολο πίσω του και το αποτέλεσμα τώρα το βλέπει, το νιώθει το καταλαβαίνει. Είναι ζωντανό, απτό και είναι μπροστά του.
 

Ευαγγελία Δ. Σούπη
Λογοθεραπεύτρια
Κομνηνών 39 και Χασιώτη
Ιωάννινα
evageliasoupi@gmail.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου