3 Ιαν 2011

Οδηγίες για την εφαρμογή δραστηριοτήτων στο σπίτι




 Πολλές φορές η εφαρμογή δραστηριοτήτων θεραπείας στο σπίτι από τον γονέα είναι μία δύσκολη υπόθεση. Σημαντική ωστόσο και απολύτως απαραίτητη σε κάποιες περιπτώσεις. Γι' αυτό το λόγο, ιεραρχήστε το χρόνο και τις υποχρεώσεις σας, οπλιστείτε με καλή διάθεση και ξεκινήστε! Δε χρειάζεται να είστε ιδιαίτερα τυπικοί και αυστηροί. Οι δραστηριότητες συνήθως έχουν στόχο τη γενίκευση των ικανοτήτων που έχει αναπτύξει το παιδί κατά τη διάρκεια των θεραπειών ή τη συμπληρωματική εξάσκηση.
Παρακάτω συγκεντρώνονται κάποιες βασικές οδηγίες προς γονείς που αφορούν τη μεταφορά στο σπίτι δραστηριοτήτων που έχουν δοθεί από τον θεραπευτή του παιδιού. 
1. Καθιερώστε μια ρουτίνα για τη συνεργασία με το παιδί σας. Ορίστε μια συγκεκριμένη ώρα κατά τη διάρκεια της ημέρας για να δουλέψετε μαζί του όταν θα είναι ξεκούραστο και θα έχει διάθεση
2. Διαλέξτε μια ώρα που να βολεύει και εσάς και το παιδί. Είναι σημαντικό και για εσάς να είστε ξεκούραστοι
3. Εάν έχετε περισσότερα από ένα παιδιά, είναι σημαντικό αυτά να μπορούν να παίζουν μαζί. Ωστόσο ένα παιδί με προβλήματα στην επικοινωνία μπορεί να είναι πολύ απαιτητικό και να ανταποκρίνεται καλύτερα όταν είναι μόνο του με εσάς. Προσπαθήστε να περνάτε χρόνο μαζί του όταν τα άλλα παιδιά κοιμούνται ή λείπουν από το σπίτι
3. Δύο μικρές συνεδρίες των 10-15 λεπτών ίσως είναι καλύτερες για το παιδί απ’ ότι μια συνεδρία μεγαλύτερης διάρκειας
4. Κάνετε διάλειμμα λίγων λεπτών από τις δραστηριότητες (όσο μπορείτε μη διακόπτετε δραστηριότητες στη μέση) χωρίς να απομακρυνθείτε από τον χώρο που παίζετε
5. Πέρα από τις υπόλοιπες δραστηριότητες χρησιμοποιήστε ένα παιχνίδι ή ένα αντικείμενο που γνωρίζετε ότι αρέσει πολύ στο παιδί και συμμετέχετε στο παιχνίδι του
6. Καθίστε μπροστά στο παιδί έτσι ώστε να μπορεί να σας ακούει και να σας βλέπει καλύτερα. Μπορείτε να καθίσετε σε ένα χαμηλό τραπεζάκι ο ένας απέναντι απ’ τον άλλον
7. Έχετε κοντά τα παιχνίδια που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε
8. Χρησιμοποιήστε ένα παιχνίδι τη φορά και κρύψτε τα υπόλοιπα για να μην του αποσπούν την προσοχή (πχ. σε ένα κουτί κοντά σας)
9. Αποφύγετε να έχετε ανοιχτή την τηλεόραση ή τη μουσική γιατί αυτό θα αποσπάσει την προσοχή του
10. Ενθαρρύνετε το παιδί να συμμετέχει
11. Επιβραβεύστε το παιδί σας όταν προσπαθεί και όταν τα καταφέρνει αλλά με μέτρο (ένα "μπράβο σου" ή μία εκδήλωση ενθουσιασμού αρκεί)
12. Τελειώστε πριν το παιδί κουραστεί ή απογοητευτεί

...και μην ξεχάσετε να παίξετε!!!
Το παιχνίδι του γονέα με το παιδί του είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξή του καθώς ο δεσμός  και η αλληλεπίδραση μεταξύ τους συμβάλλει στην εξέλιξη και διαμόρφωση του χαρακτήρα του. Σύγχρονες έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν με γονείς που απαντούν άμεσα στις ανάγκες τους και υποστηρίζουν με ευαισθησία το παιχνίδι τους γίνονται περισσότερο κοινωνικά, έξυπνα και με μεγάλη αυτοπεποίθηση.


Ευαγγελία Δ. Σούπη
Λογοθεραπεύτρια
Κομνηνών 39 και Χασιώτη
Ιωάννινα
evageliasoupi@gmail.com


Προσοχή!! Οι παραπάνω πλ ηροφορίες αποτελούν ένα γενικό μοτίβο και δεν αντικαθιστούν σε καμία περίπτωση τις οδηγίες που σας έχουν δοθεί από τον λογοθεραπευτή σας.


Πηγές
Παπαβέντσης Στ.,(2010). Προικισμένα μωρά, εμπνευσμένοι γονείς: για μια άλλη προσχολική ηλικία. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη

Lynch Ch., Cooper J., (1999). Early Communication Skills: Practical Activities for Teachers and Therapists. USA: Speechmark

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου