Λογοθεραπευτής, Ειδικός Θεραπευτικής Ιππασίας-
Παιδαγωγικής Ιπποθεραπείας
«Η ιππασία μετατρέπει εμένα και το άλογο μου σε μία οντότητα, γεμίζω με ευγνωμοσύνη προς την ζωή, προς τα απλά πράγματα και αισθήματα, όπου η αντοχή και η υπομονή κάποτε μας
ανταμείβουν...»
Λίζ Αρτέλ
Χωρίς τα άλογα η ιστορία του κόσμου θα ήταν πολύ διαφορετική. Ο Ξενοφών υποστηρίζει πως «η εξωτερική εμφάνιση του αλόγου είναι ό,τι πιο όμορφο για την εσωτερικότητα του ανθρώπου». Ο Ιπποκράτης σύστηνε ιππασία για άτομα που υπέφεραν απο αυπνία, όπως και ο Ασκληπιάδης πρότεινε ιππασία για θεραπεία ατόμων με επιληψία και διάφορες περιπτώσεις παράλυσης ή πάρεσης.
Η θεραπευτική ιππασία ή ιπποθεραπεία σήμερα χορηγείται σε άτομα με ειδικές ικανότητες για να συντελέσει κι αυτή στην προσπάθεια να καλυτερέψουν τον τρόπο διαβίωσης τους. Πράγματι, κάποιος μπορεί να δεί αποτελέσματα που δεν θα περίμενε και θα έμενε έκπληκτος μπροστά σ’ αυτά που μπορεί να κάνει ένα άλογο στον αναβάτη του. Το σίγουρο είναι πως ενισχύεται η κινησιολογία του, καθώς πρόκειται για άθλημα, το περίεργο όμως θα μπορούσε κάποιος να πέι, είναι το ότι βελτιώνονται όσο αναφορά την λειτουργία τους, οι «ψυχολογικές σφαίρες» (μνήμη, προσοχή, αντίληψη, επεξεργασία κ.α.). Ακόμη και σήμερα αποτελέι μυστήριο το πως ακριβώς επιδρά σ’ αυτό το επίπεδο η θεραπεία. Υποστηρίζεται πως, το γεγονός οτι ο θεραπευόμενος «αφήνεται» στην πλάτη του αλόγου, χωρίς να έχει ο ίδιος άμεση επαφή με το έδαφος, τον υποβοηθά στην συγκέντρωση και στην προσοχή. Σε άτομο με επικοινωνιακές δυσλειτουργίες και αναπτυξιακές διαταραχές, το άλογο γίνεται το μέσο επικοινωνίας, σε πρώτο στάδιο με τον θεραπευτή και τους βοηθούς του κι έπειτα με τους τριγύρω του, εκτός θεραπευτικού πλαισίου. Σε άτομα με θέματα άρθρωσης , λόγω της ανάπτυξης της γενικής και λεπτής κινητικότητας, όπως και της ρύθμισης του κεντρικού και περιφερικόυ νευρικού συστήματος, παρατηρείται πως βελτιώνεται σημαντικά, σε συνδιασμό με την παράλληλη ή ακόμη ταυτόχρονη λογοθεραπευτική παρέμβαση. Η παιδαγωγική ιπποθεραπεία, η οποία εφαρμόζεται κυρίως στο εξωτερικό, αναπτύσει πιο συγκεκριμένα τις ικανότητες των παιδιών σε όλους τους τομείς και δίνει γερές νοητικές και πνευματικές βάσεις για την εξέλιξη και την ανάπτυξή τους, καθώς τα παιδιά μαθαίνουν να παίζουν, να κάνουν διάλογο, να σκέφτονται συγκροτημένα την ώρα που ιππεύουν.
Η θεραπευτική ιππασία πρόκειται για εναλλακτική μέθοδο θεραπείας, την οποία ακολουθούν αρκετοί στην Ελλάδα. Τα παιδιά μαθαίνουν πως να περιποιούνται, πως να ιππεύουν, πως να επιβραβεύουν και να αγαπάνε τα άλογα, αναπτύσουν το αίσθημα της ευθύνης και της εμπιστοσύνης προς το άλογο και τον εαυτό τους. Η ιπποθεραπεία βοηθά στην ανάπτυξη των γνωστικών και αισθητηριακών λειτουργιών σε άτομα με ιδιαίτερες ικανότητες. Θα μπορούσαμε σε γενικές γραμμές να αναφέρουμε τα παρακάτω προτερήματα που προσφέρει η θεραπευτική ιππασία:
1. Γενική χαλάρωση και ρύθμιση του τόνου των μυών, ειδικά σε περιπτώσεις
σπαστικότητας και αταξίας των κινήσεων.
2. Σωστή τοποθέτηση της λεκάνης και της σπονδυλικής στήλης.
3. Δίνεται η ευκαιρία σε άτομα με κινησιολογικά θέματα, να «μιμιθούν» οι μύες της σπονδυλικής του στήλης, τις κινήσεις που κάνουν οι μύες ενός ατόμου που περπατάει στα πλαίσια της νόρμας.
4. Παρατηρείται μια γενική ψυχοθεραπευτική επίδραση στους ιππείς, διότι ξεφεύγουν απο τα γνωστά πλαίσια της θεραπείας και βιώνουν συναισθήματα πρωτόγνωρα γι αυτους.
Τέτοιου είδους θεραπεία, σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύλλογο Ιπποθεραπείας και Θεραπευτικής Ιππασίας, πρέπει να εφαρμόζεται μόνο απο ειδικούς θεραπευτές (κινησιοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές κ.ά.), οι οποίοι έχουν εμπειρία με τον ιππικό κόσμο και ειδικές γνώσεις πάνω στην θεραπευτική ιππασία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου